Podjazdy i ścieżki wykonane z kruszywa wyglądają niesamowicie efektownie. Pasują niemal do każdego otoczenia, a przy tym ich wykonanie nie jest zbyt kosztowne. W związku z tym popularność tego rozwiązania z roku na rok jest coraz wyższa.
Jaki kamień na podjazd?
Kamień na podjazd, czyli nawierzchnia żwirowa powinna być materiałem, który bardzo dobrze się zagęszcza i klinuje. Dzięki czemu taka nawierzchnia będzie przede wszystkim niezwykle trwała. Struktura kruszywa im bardziej nieregularna o ostrych krawędziach, tym naturalniejszy efekt osiągniemy. Najlepiej unikać drobnego kruszywa, ponieważ ono bardzo szybko się niszczy, rozsypuje na boki, przez co mogą tworzyć się koleiny. Zatem jaki kamień będzie najlepszy?
Pierwszą warstwę pokrywa się zazwyczaj kamieniem, mieszanką kamienną lub tłuczniem. Są to kruszywa o największej grubości, dzięki czemu podjazd będzie stabilniejszy. Na drugą warstwę nadaje się mieszanka kamienna o mniejszej grubości lub kliniec. Trzecią, a więc ostatnią warstwę pokrywa się zwykle grysem lub drobną mieszanką kamienną. Oczywiście każda z tych warstw powinna mieć określoną wysokość i być ubita zagęszczarką.
Podjazd z kruszywa – krok po kroku
Wykonanie tego typu podjazdu nie należy do skomplikowanych zadań. W pierwszej kolejności należy wykopać koryto o głębokości około 40 centymetrów i wielkości zaplanowanego podjazdu. Dno wykopu należy oczywiście wyrównać i ubić zagęszczarką, aby zniwelować wszelkie nierówności. Następnie należy zamontować krawężniki. W tym celu można użyć niemal każdego materiału. Doskonale sprawdzą się standardowe krawężniki, betonowe lub kamienne palisady, a także duże kamienie. Dla wzmocnienia konstrukcji można użyć warstwy betonu. Trzecim etapem jest wyłożenie koryta geowłókniną. Jest to oczywiście etap, który można pominąć, jednak użycie jej wzmocni nieco podjazd i przede wszystkim zahamuje wzrost roślin. Ostatnim krokiem jest wysypanie kruszywa. Dla jego trwałości i stabilności zaleca się zastosowanie minimum trzech warstw o różnych grubościach – na samym dnie powinno znaleźć się kruszywo o najgrubszych ziarnach.
O taki podjazd należy oczywiście dbać. W razie potrzeby dosypywać kruszywo, a po zimie wyrównać je, uzupełnić i ponownie ubić zagęszczarką.