Zasadniczo cały proces drukowania można porównać do kopiowania, odbijania jakiegoś elementu na podkładzie drukarskim, w wyniku czego powstają kolejne kopie pierwowzoru. Obojętnie czy mówimy o zamierzchłych czasach czy współczesnych, druk od zawsze odbywał się w zbliżony sposób – zmianie uległy tylko techniki i możliwości.
Obecnie chyba najpopularniejszy jest druk cyfrowy i stopniowo wypiera bardziej podstawowe techniki znane wcześniej. Aby w ogóle mówić o druku cyfrowym, musi występować kilka cech jemu charakterystycznych. Jest to np. rodzaj elementów, które mają być przeznaczone do druku – w tym wypadku odbywa się to za pomocą cyfrowej wersji zdjęcia, które jest dostarczane do drukarki w postaci pliku danych. Taki zabieg pozwala na to, aby rozpocząć drukowanie bezpośrednio z tego właśnie urządzenia.
Druk cyfrowy umożliwia dzięki wprowadzaniu różnych modyfikacji w pliku na stworzenie kopii, z których każda z nich może być inna – mamy tu do czynienia z tzw. personalizacją. Rynek zalany jest ubraniami sieciówek, tak więc koszulki z własnym nadrukiem to jeden ze sposobów, aby się wyróżnić. Co istotne, w druku cyfrowym nie spotkamy się z żadna formą do druku, ponieważ urządzenie samo w sobie pełni właśnie te funkcje.
W drukarstwie wyróżnia się szereg metod druku cyfrowego:
- elektrofotograficzne
- jonografia
- magnetografia
- elkografia
- termografia
- ink-jet
Możliwy jest także inny podział, np. ze względu na stosowane technologie w maszynach:
- druk lateksowy
- druk solwentowy
- druk mildsolwentowy
- druk ekosolwentowy
- druk pigmentowy
- druk barwnikowy
- druk UV
Druk cyfrowy ma wiele zalet, a najważniejszymi z nich są:
- szybki czas realizacji bez zbędnego przygotowywania sprzętu
- wysoka jakość wydruku
- szybki czas drukowania
- możliwość wyboru wielu, praktycznie każdego rodzaju podłoża drukarskiego od papieru, przez metal, aż po cermikę
- stosunkowo niskie koszty produkcji
- opłacalność nawet w realizacji zamówień na pojedyncze sztuki
- niemal nieograniczona możliwość modyfikacji pliku źródłowego (skalowanie, powiększanie, zmiana kształtu i koloru), co pozwala na stworzenie unikalnych egzemplarzy i ich personalizację
- możliwość używania barwnego druku w wielu modelach koloru
Jednak jak każda z technik, również i ta nie opływa w samych superlatywach. Decydując się na wykonania nadruku w tej technice, należy pamiętać o kilku rzeczach:
- zadrukowany obszar nie charakteryzuje się tak dobrą jakością jak w przypadku druku offsetowego, jednak nadal mamy tu do czynienia z niemal fotograficznym odwzorowaniem barw
- druk cyfrowy zasadniczo jest opłacalny, ale tylko do pewnego momentu – na naprawdę duże zlecenia, liczące ponad kilkaset sztuk, druk cyfrowy może generować nieco większe koszty, niż offset
- minusem jest również maksymalny dostępny format – w tej chwili jest format B3
Zainteresował Cię temat? Zajrzyj na stronę firmy Copyshop i znajdź coś dla siebie 😉